Hoe jongeren gidsen naar een volkomen eigen keuze studiekeuze?

By Machiel Kneppers

jan 17

Hoe ga je als studiekeuzecoach, mentor of decaan met zelfvertrouwen in gesprek met je coachee of leerling/student, ondanks dat je merkt dat zij of hij zelf geen initiatieven neemt om aan de slag te gaan met het kiezen van een studie of profiel? Waarschijnlijk niet via bijvoorbeeld keer op keer op de vraag stellen “Wat doe je graag en kan je goed?” en als antwoord krijgen “Ik weet het niet!”. Een gevoel van machteloosheid kan je dan bekruipen, alsof je energie wegstroomt. Dat is niet alleen onze eigen ervaring, we horen dit ook van collega coaches en ook ouders. Vaak gaan ze ‘harder werken’, meer aan de coachee/leerling trekken met een averechts effect. Cynisme ligt op de loer, de schuld wordt gelegd bij de leerling/student/coachee. Beiden haken af.

Waarom zijn jongeren soms niet te bewegen om aan de slag te gaan?

Jongeren ervaren vaak druk vanuit hun omgeving als het tijd wordt om nu toch écht een keuze te maken. Die druk tast hun gevoel van autonomie ofwel zelfbeschikking aan.

In de Opleiding Studiekeuzecoaching maak je kennis met de gesprekstechniek Motiverende Gespreksvoering en krijg tools aangereikt om vanuit een kalme, empathische manier met je coachee te gaan werken. Een manier waarbij je rekening weet te houden met zijn of haar gevoel van autonomie en je hem of haar op een heldere wijze gidst naar waar ze nu nog niet willen of kunnen zijn: het moment van de definitieve keuze.

Wil jij studiekeuzecoach worden?

Schrijf je in voor de eerst volgende opleiding!

About the Author

Machiel is een gedreven loopbaan- en keuzecoach. Dat mensen hun professionele wensen realiseren, daar werkt hij graag aan mee. Volgens hem bestaat er geen vak dan het loopbaanvak, dat dichterbij de realisatie van dromen en wensen van mensen komt.